Masa Itu Ringgit..Jangan bazer masa baca lama-lama..buat la keja berpekdah sket.. - Ms. J

Kesah Cinta

pendahuluan entri aku ari ni aku nak lain sket...kalo ada cikgu-cikgu sekolah nak tolak markah banyak2, takpa...ang tolak tang pendahuluan jaa...boleh..?

Jum kita baca satu kisah cinta nih...

Cinta dari Abu Utsman...
ditulis oleh Imam Al Jauzi dalam salah satu kitabnya, Shaidul Khathir.
diolah alik terbalik tanpa mengubah paksi cerita asal oleh Miss J.

KISAH CINTA, RUPA PARAS, PENGORBANAN, KESETIAAN, KESABARAN DAN KEBAHAGIAAN.

Once upon a time...ececeh..

Abu Utsman dikejutkan dengan satu permintaan dari seorang wanita.

Wahai Abu Utsman,” kata wanita itu,
Sungguh aku mencintaimu.

Suasana hening sejenak.

Aku memohon, atas nama Allah, agar sudilah kiranya engkau menikahiku,” dia tambah lagi bunga...kaki ngorat de...

Lelaki yang bernama mengikut surat beranak asalnya Abu Utsman An Naisaburi itu diam. Neves la kiranya...mak aiii, awek ngorat tuh...meme lo...hok jenih2 tu meme neveh laa...

Abu Utsman diam...dah tak tau nak kata apa lagi dah dek kena ngorat ngan awek tadi...ligat otak dia berdenyut2 nak decide.

Decision besar dalam hidupnya sebagai seorang pemuda...

Sebuah keputusan yang mungkin akan dijalaninya selama lebih dari separuh usianya....
dan lebih dari separuh imannya.

Nak-nak pulak before nih family dia dok kalut suh pi minang anak gadis kampung seblah...lagi la dia neves...tapi, awal2 lagi dia dah reject dah gadis tuh, sebab tu sampai sekarang dia masih juga membujang trang tang tangggg....

nak kawen nih bukan kes main-main...perlu amik keputusan besar dalam hidup, termasuk segala akibat dan kesan yang menyertainya.

Abu Utsman kemudian berkunjung ke rumah wanita itu....

Dia mendapati orang tua si wanita adalah orang yang miskin.

Namun, keputusannya tetap mantap bulat nak pinang si wanita yang datang menyatakan cinta kepadanya itu. Lagi pulak sebab wanita tu mintak nak nikah. Heaven bagailah kedua orang tua wanita tersebut bila anak depa dipinang oleh Abu Utsman...lelaki yang berilmu, oweseem, tampan, soleh, penyabar, setia, jujur, tulus, dan terhormat dan segala mak nenek lagilah bagosnya...

Mereka pun akhirnya selamat diijabkalbulkan.

Tahun demi tahun berlalu....
Sampai la bini dia meninggal dunia lima belas tahun kemudian.

Terungkap la satu kesah sejak malam pengantin mereka..haa..!!! tang bab-bab malam pengantin ang lagi dekat dengan skrin pc ni no...

Ketika wanita itu datang menemuiku,” kisahnya,

Barulah aku tahu bahawa matanya juling dan wajahnya sangat jelek dan buruk. Namun, ketulusan cintanya padaku telah menambat hatiku. Aku pun terus duduk dan menyambutnya tanpa sedikit pun mengekspresikan rasa benci dan marah. Semua itu aku lakukan demi menjaga perasaannya. Walaupun aku bagai berada di atas panggang api kemarahan dan kebencian.

Ok..BREAK sat. Ang rasa nak marah kat Abu Utsman yang mengharapkan isteri yang cantik dan perfect marvellous, tapi last2 dapat isteri juling dan muka buruk ni ka x..?.

RILEKS.
Yang ni la kita cakap 'manusiawi dari lelaki yang menginginkan kecantikan dan kesempurnaan sebagai pendamping hidupnya.'

Begitulah ku lalui lima belas tahun dari hidupku bersamanya hingga dia meninggal dunia,” demikian Abu Utsman melebarkan kisahnya.

Maka, tiada amal yang paling kuharapkan pahalanya di akhirat, selain masa-masa lima belas tahun dari kesabaran dan kesetiaanku menjaga perasaannya dan ketulusan cintanya.

TAMAT.
ha, ok..sat aku nak cakap kat Boss Kecik satu menda..

"Bos Kecik, muka u memang langsung takdak iras Fizz Fairuz yang i minat tuh, tapi i ikhlas sayang u neh...kita nikah nakkk..??"



haa....entri ni aku nak upload tiga keping gambaq aku ngan bos kecik, alang2 dia pon dah bagi lampu ijau...ok ka Boss...ka nak tacap muka Boss sampai nampak sebijik mcm Fizz Fairuz baru aku boleh upload...agak2 la wehhh...hakhak

ok...takyah nak mual dengan sikap ngada2 aku pat lima bulan nih...ala, sket ja...bagi la can, orang dah ada Plan Transformasi Sosial dah nih...hahaha...ang takkan tak mau tengok aku kawen kot...

bak kata membe baik aku yang sorang nih...

"...ang xkawen jaga ang...aku heret ang p kawen dgn sapa2"

UGUT.

heshhh...see, walo apa pon terjadi dia nak tengok aku kawen...walopon kenduri dia aku bleh buat menyetan tak pi, dia tetap nak tengok aku kawen...well, i really have no idea about dat cik syamilia...hahaha

jum kita belek gambaq kat bawah sat...


ni, AMENG...kalo tak kenal pandai2 la ang gugel...jadah apa aku nak tolong explain orang yang dah tau gleme kat sini...yang belakang tu bini dia...mustahil la yang pakai uniform polis tu bhaiiii....


lagi satu, ABBY dengan duda dia...

yang hensem2 maneh2 ni suami Datin Azizah...rasa nak bagi ja setapak dua kat muka sapa2 yang buat2 tanya nama laki dia...

Eh, gambaq neh...hurmmm..???? takdak kena mengena kot...hakhak

ha...PAHAM tak isu yang aku bukak ni..????
Sila angguk laju2.

OK. SETEL.

dah paham sudah...tak payah aku nak taip panjang2 lagi...penat do karang cerita Abu Utsman ni...tu tak masuk karangan cerita pak pie lagi...hancoq..!

heheh.


kan tadi aku dah cakap aku nak upload tiga keping...



..........................................................................................................................................................................

P/S :..“Kahwinilah orang-orang yang bujang dari kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba-hamba kamu lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan mengayakan mereka dengan limpah kurnia-Nya dan Allah Maha Luas Kemurahan-Nya dan Maha Mengetahui.”...

(an Nur : 32)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...