Masa Itu Ringgit..Jangan bazer masa baca lama-lama..buat la keja berpekdah sket.. - Ms. J

Ada Apa Pada Nama?




semalam...

masa kelas audit kelolaan Prof. Ali yang mukanya agak sebijik dgn Bang Li Kak Nab tokei kedai kampung aku, grouping untuk next asignment dijalankan...koutanya...1 group, 5 orang..3 melayu, sorang laki, sorang cina...

beberapa minit kemudian list untuk members of the group pon di antar ke meja prof.ali...sgrup demi segrup...problem start bila ada yang tak cukup cina, ada yang tak cukup laki...hehe


selain daripada group lain yang tak cukup member, group aku la tuh..3 orang ja melayu...rearrangement perlu dibuat...

aku, Dila ngan Mila pon terkulat2 tunggu di attack oleh Prof.Ali...pakat lawan sengih, jamu gigi kat member satu kelas..

satu per satu list di baca...

Prof. Ali : "Rahma..za..lis...ma..btul..?" dia kerut kening...aku jadik nervous...

student : "salah tu.." di trynya one more time...kali nie aku pulak berkerut kening...kami saling berkerut..ngeee aku semakin konfiden tentang isu yang dia nak attack kejap lagi...

Prof.Ali : "Rahma..za..na..lis..ma..????" ramai yang meng'yes'kan pertanyaan tuh..


Prof. Ali : "Which one?
"


sorang student pempuan kelas tu mengangkat jari telunjuknya..Ooo..tue Rahmazanalisma... yang lain kat blakang cuba mengeluarkan frasa2 sumbang yang agak bagai dengan namanya...vandalisma..authisma...

Prof. Ali : "ada makna..?" dia konfius lagi....

Rahmazanalisma : "tak.."...selamba dalam kecik ati...aku tau...experienced..!

konfiden aku meluap2..memang sah soal tu...aku semakin nervous...dan feeling perasanku mula merasuk2...pasni confirm aku kena... huh..!

kemudian sambil di belek2 list group lain dia membebel... "kita orang melayu patutnya setiap nama perlu ada makna...orang cina pon nama mereka ada makna...bla..bla...bla...bla..." seminit dua kemudian, satu list lagi dibelek dan ditilik...

aku makin pasti...group aku..! dan nama pertama tersembul keluar...

Prof.Ali : "Jalwa 'Iyas...." dibacanya jelas...x gagap pulak...feeling prasan tadi mula hilang keluar ikut kaki seluar...

Prof.Ali : "lelaki ke perempuan?" Cess...kejantinaan aku dipertikai..!

huh! marah bagai gila...tapi still bleh gelak2....student lain apatah lagi. gelaknya..bertahan!bertahan! hidungku semakin mengembangkan saiznya...sebab...tahan marah + gelak kuat..nasib baik tak terkentot kat situ..



tangan diangkat sekonfidennya...


Prof. Ali : "Owhhh..." muncungnya dipanjangkan..janggut didagu
mula mencecah kolar...faham agaknya maksud namaku...



heh..aku tersengih2 macam kera dapat bunga taik ayam...cuba mempertahankan namaku yang unik itu, aku buat2 cun kat situ...kelas disambung semula selepas regrouping tu setel...






Unik & Pelik...
check it out..apa ada dengan nama aku....





JALWA

Mengikut buku nama2 Islam...Jalwa tue maksudnya 'rupawan.'..ngeee...kalo orang yang ada harta dipanggil hartawan, jadi rupawan nih maksudnya orang yang ada rupa la..kehkeh...ada ka..? emmm...???

time skolah2 dulu memang segan siot nak announce maksud nama tue...al-maklum la, khabar tak seindah rupa...ehekks..

Mengikut sumber yang aku konet2 kat internet, parentsconnect.com...Jalwa bermaksud 'menarik perhatian dengan kecantikan dan kekayaan'...fuh! tak tercapai akalku..! kembang kuncup gak idung menghadapi realiti nih...

jantina nama tue untuk perempuan, dan asalnya dikatakan dari India..haha..patut ar, tiap kali aku search naik cerita filem Bollywood..Yeh Hai Jalwa...lakonan Salman Khan.. hikhik...Jalwa Rai...ahaks..!

'IYAS

demi terlihatkan simbol koma pon dah cukup buat orang jadik gagap nak pronounce..frasa ni lah yang mengunikkan lagi nama aku tuh...terang2 nama lelaki...so what kalo nama aku bunyi kelelakian..? ramai ja ladies kat luar tu pakai nama lelaki...heheh...emo pulak..!

Mengikut buku nama2 Islam, 'Iyas tu bermaksud 'yang mengecewakan lawan'... yarghh...i'm a fighter...!

dan paling terkenal pasal 'Iyas nih ialah nama sorang tokoh Islam zaman dulu2 kala...'

Iyas Ibn Muawiyah Al-Muzani....sorang hakim abad kedua selepas hijrah yang tinggal kat Basra atau zaman sekarang dipanggil Iran... emmm..? no wonder la dulu ada sorang student Iran tu belek2 nama aku...agaknya nama hampir bagai dengan sepuputnya kot..hehe..

balik pada cerita 'Iyas Ibn Muawiyah tadi..beliau ni memiliki level of cleverness yang sangat tinggi...genius ar nih...sampai menjadi topik bualan ilmuawan Arab...Subhanallah... Wish I could be like him... emmm..? hampir mustahil...haha

So...combine the two phrase, meaning...Rupawan Yang Mengecewakan Lawan... haha..watch out..! Terima Kasih Mak Ayah..!









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...